Zeci de miniștri au ocupat fotoliul de la Educație din 1990 și până azi, fiecare cu legea și cu reformele lui. Că le-a lipsit viziunea, observăm cu ușurință. Sistemul de învățământ a ajuns la cel mai slab nivel de până acum. Și tot mai coboară.

Elevii, părinții și profesorii sunt nemulțumiți de proiectul privind diminuarea sau chiar scoaterea orelor de limbă modernă 2 din programa școlară, pentru liceele teoretice. În condițiile în care mulți părinți își meditează copiii la limbi străine pentru că materia din învățământul public este prea ușoară, Ministerul Educației intenționează să scoată de tot cea de-a doua limbă străină. Există și reacții în legătură cu această măsură aflată momentan în dezbatere publică. Am primit de la reprezentanții Liceului ”Ovidius” din Constanța, două scrisori deschise adresate ministrului Liviu Pop. Vă las și pe voi să le citiți și să îmi spuneți apoi, cine greșește și cine are dreptate, dar și ce măsuri ar trebui să luăm noi, pentru ca educația copiilor să nu aibă de suferit.

Este dureros faptul că am ajuns să cerem să nu ne fie amputată educația.

Domnule Ministru,

Mă numesc Nadina Dima-Aldea şi ca profesor de limba franceză susţin demersul colegilor mei, optând pentru prima variantă a planului-cadru, adică 2 ore pe săptămână de L2.

,,Domnul Liviu Marian Pop ar trebui sa constientizeze ca unul dintre atuurile tinerilor din Europa de Est este faptul ca exceleaza in cel putin doua limbi straine, pentru moment. Este, de multe ori, detaliul care face diferenta intr-o piata a muncii extraordinar de competitiva. A reduce numarul de ore este echivalentul pierderii de sanse, intr-un sistem care merge spre regres. Romania nu-si permite o politica de expansiune lingvistica si singura sansa, pentru a putea comunica, ramane invatarea limbii straine in care vrei sa te exprimi. Este un demers legislativ care saboteaza destinele elevilor.’’ Citatul de mai sus este al unui absolvent de master in dreptul afacerilor al Colegiului franco-roman de studii europene, Université Paris I Panthéon-Sorbonne, in prezent avocat membru al Baroului din Paris.

Incep cu un proverb francez : ” Un homme qui sait deux langues vaut deux hommes .” ( ,,Un om care ştie doua limbi face cât doi.’’), deoarece valoarea umana crește cu fiecare limbă străină pe care o înveți prin orizonturile ce ți se deschid.

Limbile străine sunt folosite în toate domeniile, ele aduc oamenii aproape, leagă continente, ţări, leaga culturi si civilizatii. Stăpânirea a cel puţin doua limbi străine te va ajuta să ai acces la slujbe în străinătate, iar în ţară să aspiri la joburi bine plătite care presupun folosirea limbii străine respective.

Cunoaşterea a doua sau mai multor limbi străine nu mai reprezintă o dovada a inteligenţei a poziţiei în societate, ci pur si simplu o adaptare la prezent si chiar o cerinta obligatorie. Motivele sunt multiple iar privarea elevilor de a studia a doua limba ar poate avea consecinte grave in viitor.

Am elevi ce isi doresc sa se inscrie la facultati cu predare in limba franceza, elevi absloventi de FABIZ ( Facultatea de Administrare a Afacerilor cu predare in Limbi Straine – acreditata ARACIS si recunoscuta in toate tarile UE), studenti si absolventi ai Facultatii de Inginerie cu predare in limbi straine, ai Facultatii de Drept, Universitatii Bucuresti (Le Collège juridique franco-roumain d’études européennes, l’Université Paris I Panthéon-Sorbonne), studenti la medicina, benefiaciari ai bursei ERASMUS, care au studiat si inca studiaza in diverse mari centre universitare din Franta. Multi dintre acesti fosti elevi, datorita competentelor lingvistice pe care le detin, sunt foarte bine integrati pe piata muncii de la noi ( ex. Renault, Lafarge, BRD, l’Oréal), dar si la celealte mari companii din strainate. Totodata, cunoasterea limbii franceze le-a oferit sansa, unora dintre ei, de a fi acceptati in institutiile europene. Numerosi absolventi de FABIZ – franceza sunt astazi angajati in companii din Franta, Elvetia, Belgia si Luxembourg.

Franceza face parte din familia limbilor romanice occidentale si are multe sute de milioane de vorbitori raspanditi pe toate continentele. Este limba oficiala / co-oficiala in Franta, Belgia, Elvetia, Luxemburg, Monaco, Andorra, Canada; este vorbita curent in fostele colonii franceze si in multe alte tari din Africa, Asia si Oceania. În plus, este una dintre cele două limbi oficiale din majoritatea instituţiilor importante: Organizaţia Naţiunilor Unite, Uniunea Europeană, Consiliul European, Unesco, Crucea Roşie, etc.

Copiii care învaţă o limbă străină la nivel performant, pentru a putea trece testele de limba, vor avea acces la învăţământul superior din tările cu tradiţie universitară.

Finlanda, care in prezent, a ajuns pe locul I ca nivel al performantei in educatie, a introdus obligativitatea învăţării a trei limbi străine în şcoli, printre care şi franceză.

În zilele noastre, învațarea limbilor străine trebuie să fie văzută în strânsă legatură cu fenomenul complex al mondializării.Putem spune că a cunoaște limbile moderne reprezintă garanția reușitei în lumea întreagă.

Învățând limbile străine,tinerii europeni vor reuși mai ușor să se deschidă mai mult către alte culturi, să își consolideze mobilitatea, mai ales pe plan profesional, către țările străine, să sporească competitivitatea în economia mondializată. Cu alte cuvinte, acești tineri, vor reuși mai bine să se integreze în sânul comunității europene care va rămâne întotdeauna multilingvă, să trăiasca acolo,să acționeze, să combata xenofobia, rasismul și intoleranța.

In concluzie, noile propuneri de planuri-cadru nu sunt coroborate cu politicile europene privind predarea si invatarea limbilor moderne.

Consider ca acest proiect elaborat de Ministerul Educatiei este o eroare sau o simpla dorinta de-a face o reforma rapida si superficiala, de aceea rog revenirea asupra planului-cadru si un studiu mai profund în vederea importanţei studiului limbii straine 2.

Cu deosebită consideraţie,

Prof. gr.I Nadina Dima-Aldea

Liceul Teoretic ,,Ovidius’’, Constanţa

Situația fiind disperată, și președintele Consiliului Elevilor i-a transmis o scrisoare deschisă, ministrului Liviu Pop.

Scrisoare deschisă

În calitate de Președintă a Consiliului Școlar al Elevilor, Liceul Teoretic „Ovidius” Constanța, am luat în considerare propunerea planurilor cadru și am propus câteva puncte de vedere diverse cu privire la diminuarea numărului de ore alocate săptămânal pentru limbă modernă 2 as de ore alocate săptămânal limbii moderne 2 (L2) este o propunere care reduce șansele noastre, ale tinerilor, în competiția pentru un loc de muncă. Alocarea unei singure ore pe săptămână pentru limba modernă 2 nu este compatibilă cu dezvoltarea competenței de comunicare în limbi străine la sfârșitul ciclului liceal, pentru că o limbă străină nu se poate învăța la nivelul B2 al Cadrului European Comun de Referință al Limbilor Străine, în ritm de 1 oră pe săptămână, ținând cont de faptul că tot mai mulți tineri doresc obținerea unui certificat de competență lingvistică Zertifikat Deutsch – B1 sau Deutsches Sprachdiplom, DELF B1 și B2, etc. pentru a putea avea dreptul să studiem în străinătate sau pentru a putea concura, cu șanse egale, pentru un loc pe piața muncii.

Având convingerea că societatea românească cunoaște și înțelege rolul foarte important al cunoașterii limbilor străine, ne dorim ca numărul orelor de studiu alocate limbilor străine să nu fie diminuat. De asemenea, dorim introducerea în toate cele 3 variante de planuri-cadru a celor 2 ore de limbă modernă 2 în TC.

Acum cităm opinia unui fost elev al liceului nostru, actualmente membru al Baroului avocaţilor din Paris.

,,Absolventă a Facultății de Drept ,,Ovidius’’ Constanța, unde am obținut o bursă Erasmus în Brest, Franța, apoi absolventă a unui Master 2 în Dreptul Internațional și european al afacerilor organizat de Colegiul Juridic Franco-român din București în colaborare cu Universitatea Paris 1 Pantheon Sorbonne, astăzi avocat în Barourile din București și Paris îmi permit să trag un semnal de alarmă cu privire la posibila intenție a Guvernului de suprimare a numărului de ore cu predare în limbă străină în licee.

Domnul Ministru al Educație ar trebui să știe că unul dintre atuurile tinerilor din Europa de Est este faptul că excelează în cel puțin două limbi străine…pentru moment. Este, de multe ori, detaliul care face diferență într-o piață a muncii extraordinar de competitivă. A reduce numărul de ore este echivalentul pierderii de șanse, într-un sistem care merge spre regres. România nu-și permite o politică de expansiune lingvistică și singură șansa, pentru a comunica, rămâne învățarea limbii străine în care vrei să te exprimi. Este un demers legislativ care sabotează destinele elevilor.

Menționez că prima mea limbă străină a fost engleza dar astăzi lucrez în ceea ce a fost în liceu a doua limbă străină, învățată, franceza. Mi-aș fi dorit că sistemul de învăţământ să pună chiar mai mult accentul pe învățarea limbilor străine la un nivel avansat nu să renunțe la acestea.

Sper ca acest proiect legislativ să rămână la nivelul la care este în acest moment, doar o idee neinspirată. Desigur optez pentru variantă 1, predarea a două ore pe săptămână’’.

Totodată consultându-mă și cu colegii mei s-au consolidat următoarele argumente:

Avem colegi care își doresc să se înscrie la facultăți cu predare în limba franceză, colegi absolvenți de FABIZ (Facultatea de Administrare a Afacerilor cu Predare în Limbi Străine – acreditată de ARACIS și recomandată în toate țările UE), studenți și absolvenți ai Facultății de Inginerie cu predare în limbi străine, ai Facultății de Drept (Le Collège Juridique franco-roumain d’études européen), studenți la medicină, beneficiari ai bursei ERASMUS, care au studiat și încă studiază în mari centre universitare din Franța. Totodată, cunoașterea limbii franceze le-a oferit șansa, unora dintre ei, de a fi acceptați în instituțiile europene.

Limba franceză este una dintre cele două limbi oficiale din majoritatea instituțiilor importante: ONU, Consiliul European, UNESCO, Crucea Roșie, etc.

A reduce numărul de ore este echivalentul pierderii de șanse pe piața muncii.

Este un demers legislativ care ne sabotează șansele.

Finlanda, care în prezent a ajuns pe locul I ca nivel al performanței în educație, a introdus obligativitatea studierii a trei limbi străine în școli, printre care și franceză.

Ce vom scrie noi în CV-ul european la limba modernă 2 ?

Sunt companii importante care caută să angajeze vorbitori de franceză și germană. De ce vreți să ne luați această șansă?

În sec. XXI rolul limbii străine este capital.

Consider că elevii români, indiferent de profilul liceului la care studiază, trebuie să poată comunica în alte 2 limbi de circulație internațională.

Tinerii nu vor mai avea posibilitatea de a obține burse Erasmus necunoscând limbile străine la nivelul cerut.

Inserția profesională.

Mulți tineri își doresc să devină studenți la facultăți cu predare în limbi străine. Pentru aceasta ei trebuie să învețe mai multe limbi străine la școală, gratuit.

Acum cităm opinia unui elev al liceului nostru, din clasa a XII-a:

„Elevă a Liceului Teoretic ,,Ovidius’’ Constanţa, în an terminal, intenționez să îmi continui studiile urmând cursurile Colegiului Juridic Franco-Român din București. Din acest motiv doresc să subliniez importanța predării în licee teoretice a două limbi străine.

Limitarea orelor de franceză obstrucționează opțiunile de studiu ale unui elev și totodată opțiunile de angajare ale unui viitor absolvent de facultate. Cerințele angajatorilor sunt foarte stricte în prezent și un potențial angajat nu se poate ridica la nivelul acestora prin cunoașterea unei singure limbi străine. Mai mult decât atât competențele și abilitățile sunt diferite de la elev la elev ale căror înclinații sunt spre o limbă latină vor fi constrânși de o inaccesibilitatea către aceasta. O limbă străină, înseamnă deschidere spre ceva nou, iar elevii din școlile românești merită acest lucru.’’ Panait Ana

Astfel ca reprezentant al elevilor nu pot decât să fiu de acord cu colegii mei și să le susțin cu ardoare punctele de vedere deoarece cu toții suntem conștienți de importanța cunoașterii a cel puțin două limbi străine, iar ca elev ce învață limbă germană din clasă a 5 a nu pot decât să va asigur cât de folositoare mi-a fost atât în timpul liber cât și în înscrierea în diferite activități și proiecte. Cerințele sunt mari, iar cum spuneau și colegii mei, a doua limbă străină poate considerea un avantaj consistent, uneori chiar decisiv pentru obinerea locului dorit. Mi-aș dori ca această propunere să fie analizată și să se realizeze nevoia de o a două limbă mai ales în contextul politic în care Anglia militează pentru retragerea din Uniunea Europeană ceea ce propune ca limba francez să devenă limbă oficială.

Catedra profesoarelor de germană și franceză din Liceul Teoretic Ovidius Constanța, în urmă discuției din cadrul Consiliului Profesoral din Data 17/01/2018, propune:

Cu menţiunea că varianta propusă de noi pentru liceu, două ore în TC, ar asigura continuitatea planurilor cadrul în vigoare de la clasele de gimnaziu.

Așadar, în cadrul Adunării generale a elevilor din Liceul Teoretic ,,Ovidius’’ din data 17/01/2018, s-a discutat și înaintat dorința prezenței celei de-a doua limbă atât în ciclul gimnazial, cât și în cel liceal dorindu-se păstrarea numărului de ore. Ca Președintă susțin decizia colegilor mei și o transmit mai departe, iar ca elev consider că fiecare dintre noi are dreptul la cel puțin două limbi străine, iar înlăturarea acestora nu mi se pare decât un pas înapoi pentru învățământul românesc și, categoric, o măsură ce ne reduce posibilitățile și șansele de a ne dezvolta pe plan internațional.

Cu stimă,

Florescu Lorela,

Președinte al Consiliului Elevilor

Deoareceacest proiect este un coșmar pentru mulți dintre noi, reprezentanții Liceului Teoretic ”Ovidius” Constanța au venit și cu soluții. Ei apreciază că alocarea unei singure ore de limbă modernă pe săptămână, în condițiile în care toți angajatorii solicită cunoașterea a minimum două limbi străine, este incompatibilă cu dezvoltarea competenței de comunicare a elevilor, iar această măsură va avea efecte negative asupra economiei și politicii externe. Dacă vor fi sau nu luate în considerare aceste propuneri de către ministrul Pop sau de cel care îl va înlocui, rămâne de văzut.

Fotografia este preluată de pe WallStreet.ro

Share

2 Comments

  • roset says:

    Manda, unde a scris Manda pe această temă! Nu că n-ar fi adevărat tot ce s-a scris, dar acest ,,atoateștiutor”, nici nu pot să cred că n-a fost ,,împins” să scrie ceva! ( A se citi ,,să ia atitudine”) 😛

Leave a Reply to Auris Luca Cancel Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Auris Luca

Auris Luca

Journalist, travel and lifestyle blogger, storyteller and copywriter